Alie Rozendal, T-Mobile Nederland
“Als een van de grootste telecomproviders van Nederland vervult T-Mobile een belangrijke rol in de samenleving. Daarom nemen we graag de verantwoordelijkheid voor de mensen en de wereld om ons heen,” zegt Alie Rozendal, Environmental Management System manager (EMS) bij T-Mobile Nederland. “We willen zo milieuvriendelijk en circulair mogelijk werken en bijdragen aan een klimaatvriendelijke samenleving. Ondanks de sterke groei van ons netwerk, de grote groei van ons dataverkeer en de uitbreiding van het aantal winkels, lukt dat.”
“Elke dag maken we klimaatbewuste keuzes,’ vervolgt Rozendal. ‘Daarbij kijken we eerst wat we zelf kunnen doen. Enerzijds door onze energie-efficiëntie te verhogen, anderzijds door onze afvalproductie te verminderen. Omdat het vaste en mobiele netwerk het grootste deel van het totale energieverbruik voor hun rekening neemt, gebruikt T-Mobile al jaren 100% groene stroom.”
“Ook de energie die we verbruiken voor de schakelcentra, kantoren en winkels is honderd procent groen,” vult Stefan de Wit aan. Hij is als Director Procurement & Supply Chain verantwoordelijk voor de inkoop van alle goederen en diensten en alle gebouwen van T-Mobile. “Ons hoofdkantoor in Den Haag heeft energielabel A+, mede door 300 zonnepanelen op het dak. Ik ben trots op de significante energiebesparing die we hebben gerealiseerd door onze gebouwen uit te rusten met slimme LED-verlichting. Ook gebruiken we veel minder plastic in de kantine en wordt in alle kantoren afval gescheiden. Dat lijken kleine dingen, maar het zorgt wel voor bewustwording bij onze medewerkers, die daardoor in hun werk én hun dagelijkse leven meer duurzame keuzes maken.”
Een goed voorbeeld zijn de ruim 120 T-Mobile winkels in Nederland. Het formule team dat verantwoordelijk is voor ontwerp, bouw en onderhoud van de shops komt zelf met duurzaamheidsinitiatieven. “Alle winkels werken zoveel mogelijk paperless door bijvoorbeeld informatie naar de klanten te mailen,” vertelt Danitsja Eekhout, Construction & Maintenance Manager Retail. “Al onze katoenen bedrijfskleding is gemaakt van honderd procent biologisch GOTS-gecertificeerd katoen. Dit draagt bij aan het terugdringen van onze CO2-uitstoot en we besparen miljoenen liters water. Ook wordt oude kleding zoveel mogelijk gerecycled in plaats van vernietigd. Het plaatmateriaal voor het meubilair in nieuwe winkels wordt deels gemaakt van circulair materiaal, dat na gebruik versnipperd kan worden, zodat er weer iets anders van gemaakt kan worden.”
“Daarnaast vinden we het belangrijk dat ook onze klanten kunnen bijdragen aan duurzaamheid,” zegt Alie Rozendal. “De digitalisering is niet te stoppen, we willen steeds meer verbonden zijn. Maar niet iedereen realiseert zich dat voor het maken van mobiele telefoons schaarse, kostbare grondstoffen nodig zijn. Als telecombedrijf voelen we de verplichting om klanten op dat vlak bij de hand te nemen. Daarom werken we mee aan een prachtig initiatief als de Fairphone en hebben we zelf de Recycle Deal in het leven geroepen. Dit is een recyclingprogramma waarbij onze klanten aan het einde van hun contract hun smartphone terug verkopen aan T-Mobile. Wij zorgen er dan voor dat deze gerecycled of hergebruikt worden. Ook spannen we ons in om zoveel mogelijk ongebruikte telefoons die in allerlei lades en kasten in Nederland liggen, in te zamelen voor recycling.”
“Hoewel we als T-Mobile het nodige doen om onze impact op het klimaat te minimaliseren, staan we nog maar aan het begin van deze duurzaamheidsreis,” besluit Rozendal. “De écht grote stappen zetten we alleen als we de hele keten in beweging brengen. Dit kan door nog beter samen te werken met onze leveranciers en gezamenlijk duurzame doelen te realiseren. Onze doelstelling is om als bedrijf in 2025 en als keten in 2035 CO2-neutraal te zijn. Dat gaat ons lukken. We zitten al middenin de duurzaamheidstransitie. Niemand kan meer ontkennen dat we samen meer moeten doen voor een beter klimaat. Wij nemen daarin graag het voortouw, samen met onze klanten, medewerkers en leveranciers.”
Wij als T-Mobile...
zijn één van de grootste
telecomproviders van Nederland.
We doen er alles aan om zo milieuvriendelijk
en circulair mogelijk te werken.
En zo werken wij aan een beter klimaat.
Al onze winkels zijn voorzien
van LED-verlichting.
En daarmee maken we een enorme besparing
op de energie die we uitstoten.
Maar ook voor de materialen van het interieur...
kijken we om zoveel mogelijk
circulaire materialen te gebruiken.
In de winkels zijn we ook bezig
met een aantal bewustere keuzes.
Voor de kleding van het personeel
gebruiken we zoveel mogelijk biologisch katoen.
En werken we ook samen met een partij
die kleding kan recyclen...
of kan reinigen zodat het
weer hergebruikt kan worden.
Je kijkt naar:
wat kunnen we nog meer recyclen.
Je kijkt naar de recycle-cijfers,
krijgen we genoeg telefoontjes terug.
Ons hele netwerk draait op groene energie.
Wat de grootste uitdaging aan het worden is...
is dat je de hele keten groen wilt gaan krijgen.
Onze target is dat we CO2-neutraal zijn
voor de hele keten.
Wat je ziet is dat wij heel veel
producten en diensten inkopen.
En meer dan de helft van onze footprint
zit in dat inkoopgebied.
Zowel van diensten als van producten.
Denk aan onze mobieltjes,
de apparatuur op de daken die mensen overal zien staan.
En wij zetten onze leveranciers
steeds meer onder druk...
om ook hun producten en diensten
aan ons, te vergroenen.
Elke dag maken we bewuste keuzes...
om de impact op het klimaat
en het milieu te reduceren.
En zo werken we aan een beter klimaat.